Album info

Album-Release:
2018

HRA-Release:
20.09.2018

Album including Album cover

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  • Valentin Silvestrov (b.1937):
  • 1Bagatelles I-XIII: Bagatelle I03:20
  • Claude Debussy (1862 - 1918):
  • 2Deux Arabesques, L. 66: 1. Andantino con moto in E Major04:16
  • Valentin Silvestrov:
  • 3Bagatelles I-XIII: Bagatelle II03:38
  • Erik Satie (1866 - 1925):
  • 4Gnossiennes: 4. Lent02:21
  • Frédéric Chopin (1810 - 1849):
  • 5Nocturne In E Minor, Op. 72, No. 104:04
  • Erik Satie:
  • 6Gnossiennes: 1. Lent03:12
  • 73 Gymnopédies: 1. Lent et douloureux03:12
  • 81. En y regardant à deux fois01:34
  • Claude Debussy:
  • 9La plus que lente, L. 12104:15
  • Frédéric Chopin:
  • 104 Mazurkas, Op. 17: 4. Lento, ma non troppo in A Minor04:19
  • 113 Waltzes, Op. 34: 2. Lento in A Minor05:25
  • Claude Debussy:
  • 12Suite bergamasque, L. 75: 3. Clair de lune04:24
  • 13Rêverie, L. 6803:34
  • Erik Satie:
  • 14Pièces froides / II. Danses de travers: 2. Passer01:25
  • Nitin Sawhney (b.1964):
  • 15Breathing Light02:42
  • Total Runtime51:41

Info for Memory

Meditationen über Erinnerung: Hélène Grimauds neues Album bei Deutsche Grammophon ergründet das Wesen der Erinnerung in Miniaturen von Chopin, Debussy, Satie, Valentin Silvestrov und Nitin Sawhney

Musik wurde als ein Mittel beschrieben, etwas Verlorenes wiederzufinden – in ihrer jüngsten Aufnahme für Deutsche Grammophon widmet sich Hélène Grimaud dieser besonderen Fähigkeit von Musik: Bilder der Vergangenheit in der Gegenwart wachzurufen, Eindrücke von Orten und Zeiten zum Leben zu erwecken. Auf Memory spielt die französische Pianistin ein breites Spektrum von Klavierminiaturen ein. Ihre Auswahl reicht von impressionistisch anmutenden Träumereien Chopins und Debussys bis zu Valentin Silvestrovs zeitlosen Melodien im Volkston.

Erinnerung und Musik haben Parallelen. Beide sind flüchtig, nie fixiert, immer Gegenstand der Interpretation. Unsere Identität ist von Erinnerungen bestimmt, genau wie viele unserer Erlebnisse mit Musik verbunden sind. Das Wesen der Erinnerung ist universell und hat einen Platz im Leben jedes Einzelnen. Hélène Grimaud geht ihm nach und erkundet auf Memory musikalisch die vielen Ebenen des menschlichen Bewusstseins.

»Musik entfernt die Schichten der Zeit und enthüllt den Kern unserer Erfahrungen. Schmerz, Angst oder Freude verblassen, es bleibt nur die Empfindung. Die Empfindung ist der Nachhall der Erfahrung im Raum der Erinnerung. Sie ist auch der Raum, in dem Musik in jedem von uns erklingt – uns berührt, bewegt, uns unserem Inneren näherbringt. So kann uns die Musik auch daran erinnern, dass es neben den Belanglosigkeiten des Alltags einen Ort gibt, der den Sinn bewahrt, und dass wir nicht unter der Last des Vergessens leiden: Das Wunder des Lebens besteht in der Fähigkeit, zu reflektieren und zu erinnern.« Was die Pianistin sagt, berührt sowohl das Universelle als auch das Individuelle, und es verrät viel über ihre Auffassung von Musik als ein natürlicher Prozess, der im Augenblick des Erschaffens und Wiedererschaffens durch Gespür und Intuition gestaltet wird.

Memory folgt auf Grimauds Album Water, eine nachdenklich stimmende Betrachtung über den kostbarsten Rohstoff unserer Welt. Ihre jüngste Veröffentlichung steht in direktem Zusammenhang mit Water, denn wieder widmet sich Grimaud einer weiteren Grundlage des Lebens, die man solange für selbstverständlich nimmt, bis sie schwindet.

Hélène Grimaud, Klavier



Hélène Grimaud - Pianist
A truly multi-faceted and charismatic artist – for pianist Hélène Grimaud music is a limitless passion. Hélène regularly appears with the most important orchestras in the world, playing with the Berliner Philharmoniker, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Philharmonia Orchestra and Münchner Philharmoniker, as well as all the great orchestras in North America. She has performed with three generations of conductors, including Kurt Masur, Bernard Haitink, Esa-Pekka Salonen, Neeme Järvi, Pierre Boulez, Ricardo Chailly, Valery Gergiev, Vladimir Jurowski, Fabio Luisi and Andris Nelsons. She was soloist at the Last Night of the BBC Proms 2008.

An ardent and committed chamber musician, Hélène Grimaud performs regularly in the most prestigious festivals and cultural capitals with a wide range of collaborators including Thomas Quasthoff, Rolando Villazòn, Jan Vogler, Truls Mørk, Clemens Hagen and the Capuçon brothers. In 2009 she performed hugely successful debut recitals in China and Korea and further concerts in Europe. In 2010 she appeared as Artiste Etoile in four concerts at the Lucerne Festival. An international recital tour encompassing Europe, USA and Japan dominated her 2010/11 season with repertoire ranging from Mozart to Bartòk. In between recitals Hélène Grimaud has performed regularly in concert throughout the season – in Moscow with Myung-Whun Chung and the Orchestre Philharmonique de Radio France, in St Petersburg with Valery Gergiev and the Kirov Orchestra, in Beijing with David Zinman and the China National Symphony Orchestra, in Germany with the Munich Philharmonic and Christian Thielemann and in the States with both the San Francisco Symphony and Philadelphia Orchestras. This summer she appears at leading European festivals including Beethovenfest Bonn and the London Proms.

Highlights of this autumn include a European tour with the Orchestra of the Accademia di Santa Cecilia and Antonio Pappano, a week-long Paris residency in November entitled Domaine Privé and a further Paris concert with the London Symphony Orchestra and Valery Gergiev. In March 2012 Hélène Grimaud returns to perform with the Vienna Philharmonic for concerts with Yannick Nézet-Séguin and in April she joins the Bavarian Radio Symphony Orchestra and Andris Nelsons for performances in Munich.

An exclusive Deutsche Grammophon artist since 2002, Hélène is one of DG’s most important recording artists with a string of imaginative and highly successful discs. This autumn she releases her debut of Mozart ‘s Piano Concertos No.19 and No.23 with Kammerorchester des Bayerischen Rundfunks, the disc also features a collaboration with singer Mojca Erdmann on a recording of Mozart’s ’Ch’io mi scordi di te? KV 505’. Her most recent release, Resonances, features music by Mozart, Berg, Liszt and Bartok. Previous DG recordings include Bach’s solo and concerto works in which she directed Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen from the keyboard, and a Beethoven disc with Staatskapelle Dresden and Vladimir Jurowski, ‘Reflection’ and ‘Credo’ (both of which feature a number of works linked thematically), and a Chopin and Rachmaninov Sonatas disc. Hélène also features on two recent DVD releases: 2010 ECHO Klassik award winning DVD of Rachmaninov’s Second Piano Concerto with Claudio Abbado and the Lucerne Festival Orchestra, and Ravel’s Piano Concerto in G major with Vladimir Jurowski and the Chamber Orchestra of Europe.

Recipient of numerous awards worldwide, in 2009 Hélène Grimaud received the Musikfest Bremen Award. She has been appointed ‘Officier dans l’ordre des Arts et des Lettres’ by the French Ministère de la Culture in 2002 and ‘Chevalier dans l’Ordre National du Mérite’ in 2008. In 2004 she received a ‘Victoire d’honneur’ at the Victoires de la Musique and in 2005 she won the ECHO ‘Instrumentalist of the Year’ Award. Author of two very successful books, “Variations Sauvages” and “Leçons Particulières”, she champions many charitable causes, including the Wolf Conservation Center which she founded in upper New York State in 1999, the International Children’s Camp Villa San Souci, the Worldwide Fund for Nature and Amnesty International.

Date Last Edited: 30th September 2011

This album contains no booklet.

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