White Letters Marina Baranova
Album info
Album-Release:
2022
HRA-Release:
04.11.2022
Album including Album cover
- Ernest Bloch (1880 - 1959): Enfantines, B. 49, No. 10:
- 1 Bloch: Enfantines, B. 49, No. 10: Dream 02:03
- Claude Debussy (1862 - 1918), Marina Baranova (b. 1981): Carol of the Homeless Children:
- 2 Debussy, Baranova: Carol of the Homeless Children 02:37
- Serge Yushkevich, Mykola Leontovych (1877 - 1921), Marina Baranova: Carol of the Bells:
- 3 Yushkevich, Leontovych, Baranova: Carol of the Bells 01:28
- Johann Sebastian Bach (1685 - 1750), Marina Baranova (b. 1981): There's Always Tomorrow:
- 4 Bach, Baranova: There's Always Tomorrow 03:30
- Cécile Chaminade (1857 - 1944), Marina Baranova: Carol of the Birds:
- 5 Chaminade, Baranova: Carol of the Birds 02:35
- Ernest Bloch: Enfantines, B. 49, No. 3:
- 6 Bloch: Enfantines, B. 49, No. 3: With Mother 02:18
- Grigory Frid (1915 - 2012): Childrens Pieces for Piano, Op. 41, No. 17:
- 7 Frid: Childrens Pieces for Piano, Op. 41, No. 17: Dance of the Silvan Dew Drops 01:30
- Maurice Ravel (1875 - 1937), Marina Baranova: Noël Des Jouets (A Christmas Carol):
- 8 Ravel, Baranova: Noël Des Jouets (A Christmas Carol) 03:10
- Marina Baranova: Kolyada:
- 9 Baranova: Kolyada 03:11
- Manuel de Falla (1876 - 1946), Marina Baranova: Winter's Tale Mazurka:
- 10 Falla, Baranova: Winter's Tale Mazurka 05:27
- Rosy Wertheim (1888 - 1949): Children's Game:
- 11 Wertheim: Children's Game 01:37
- Marina Baranova: Meanwhile in the Past:
- 12 Baranova: Meanwhile in the Past 02:50
- Camille Saint-Saëns (1835 - 1921), Marina Baranova: Oratorio de Noël:
- 13 Saint-Saëns, Baranova: Oratorio de Noël: "Tecum Principium" 06:19
- Marina Baranova: Make a Wish:
- 14 Baranova: Make a Wish 02:09
- Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791), Marina Baranova: Homeland:
- 15 Mozart, Baranova: Homeland 04:19
- Marina Baranova: White Letters:
- 16 Baranova: White Letters 02:16
Info for White Letters
Mit den Augen einer Außenstehenden blickt die Pianistin Marina Baranova auf das Weihnachtsfest. „Ich bin in der Ukraine in eine jüdische Familie hineingeboren und bin die Urenkelin eines Rabbiners. Das Weihnachtsfest habe ich also noch nie gefeiert, was mir einen Blick von außen erlaubt.“ Auf ihrem neuen Album „White Letters“ macht sie ihre Erfahrungen hörbar. „Dieses Album spiegelt diese Empfindungen wider.“ In ihrer einzigartigen Musikalität, die leicht-fingerige Virtuosität mit kompositorischem Einfühlungsvermögen verbindet, erschafft sie eine Welt zwischen christlichen Melodien, ukrainischen Winterweisen und jüdischen Lichterfest-Klängen. Alle Werke changieren dabei zwischen Original, einfühlsamen Arrangement und freier Improvisation.
„Meine Einspielung ähnelt ein wenig einer Playlist, die meine persönliche Wahrnehmung der winterlichen Stimmung hörbar macht. Es treffen berühmte Weihnachtsstücke aus der Klassik auf eigene Kompositionen, Werke von ukrainischen Komponist:innen auf Stücke jüdischer Tondichter:innen wie Ernest Bloch, Rosy Wertheim und Grigory Frid, die für mich das Lichterfest Chanukka symbolisieren“, so die in Kharkiv geborene und nun in Hannover lebende Komponistin und Pianistin. Die Reihenfolge der Werke des Albums schlagen einen weiten Bogen: von Bach’schen Anleihen in Kombination mit „There’s Always Tomorrow“ des jüdischen Komponisten Johnny Marks über das ursprünglich ukrainische (und nun weltberühmte) Weihnachtslied „Carol of the Bells“ bis hin zu eigenen Kompositionen, so z.B. „Homeland“, das sie ihrem Heimatland widmet.
Der Albumtitel „White Letters“ stammt von Levi Isaac, einem chassidischen Rabbiner des 18. Jahrhunderts. Das, worin wir üblicherweise die Quelle von Informationen – die Buchstaben – ansehen, ist nur die halbe Wahrheit. „Denn zwischen den gedruckten Buchstaben befinden sich verborgene Weisheiten, sogenannte weiße Buchstaben, die für unsere Augen nicht sichtbar sind. Nur die Kombination aus gedruckten Buchstaben und den weißen „Buchstaben“ dazwischen kann uns alle Geheimnisse offenbaren“, so Marina Baranova. Der interpretatorische Feinsinn der Musikerin wird in jeder Sekunde ihrer Musik evident. Sie lädt zur Einkehr ein, zur Ruhe, zur Konzentration – ohne inhaltslose Leere zu schaffen.
Die Musikerin macht sich sowohl diskografisch als auch in Konzerten den Zwischenraum des klassischen Klavierrepertoires und eigenen, modern classical Kompositionen zu Eigen. Zuletzt erlangte ihr Album „Atlas of Imaginary Places“ (November 2021, Neue Meister) mit Eigenkompositionen und der Bezugnahme auf das musikalische Schaffen Ihres Mannes Damian Marhulets große Aufmerksamkeit. Dass sie nun einen so persönlichen musikalischen Blick auf ihre Herkunft erlaubt, liegt auch an der aktuellen Situation. „Ich kehre innerlich zurück in mein damals friedvolles Zuhause, die Landschaft draußen ist mit Schnee bedeckt und innen mit der elterlichen Liebe erwärmt.“
Marina Baranova, Klavier
Marina Baranova
Born into a musical family in Ukraine, Marina Baranova began playing the piano when she was five years old. Just two years later, she was accepted into a music school for talented children in her home town of Kharkov. At age 11, Marina won first prize at the International Competition for Young Pianists in Ukraine, which preceded her first international concert tour in Finland.
In the late 90’s she moved to Germany to begin studying with Professor Vladimir Krainev at the University for Music, Theatre and Media in Hannover. Throughout her studies in Hannover, she won at least one internationally renowned competition every year. Marina still resides in Hannover, her base with which she returns from international tours across famous concert halls in Germany, Austria, France, Italy, Spain, Benelux, Poland, Israel, Latin America and Thailand.
Marina’s passionate musical interpretation and performances have won over the public and press alike at a wide range of festivals. Festivals such as the International Piano Festival Ferruccio Busoni and the Merano Classic Festival in South Tyrol, Italy, the Viennese Music Week, the Beethoven and Schumann festivals in Bonn, the Granada Piano festival, Schumann Fest Week, Leipzig, and the Beethoven Night in Heidelberg have all seen Marina enhance her international reputation. A sought-after soloist, Marina has performed with the German Radio Philharmonic, the Würtembergischen Philharmonic conducted by Ola Rudner, the Leipzig Gewandhaus Quartet, the Slaska Philharmonic Orchestra, the Bromberg Radio Orchestra conducted by Tadeusz Strugala, the Romanian Bacau Philharmonic Orchestra and the Jerusalem Strings in Yad Vashem, Israel. Her performances have been broadcast on German national TV and Radio including her debut concerto performance in Berlin and her concert performance in the Trierer Kurfürstlichen Palace.
Her debut CD „Marina Baranova plays Schumann“, released by Pianissimo Music in 2012, was given rave reviews by the press. Jaochim Kaiser described her as a skilled and captivating interpreter of Schumann’s music.
Alongside her career as a classical pianist, Marina’s interests also lie in cross-over projects in Jazz, New Music and World Music. For example, She has been involved in numerous world premiere performances of composer Damian Marhulets’ electro-acoustic compositions, including „STELLAR - Wandering Stars Suite“, on which she collaborated with award winning guitarist Frank Bungarten, and „Triangulation“, which was performed at the Beethoven Fest in Bonn. In the world music arena, Marina performed with klezmer legend and clarinettist Giora Feidman at the Vienna Konzerthaus with a program of Jewish songs and songs by Schubert. Shortly following this project, Marina was asked to perform as a guest soloist with Feidman in a CD production, where they recorded numerous compositions together.
Marina Baranova is herself also a talented composer. Her latest CD „Firebird“, where she collaborates with renowned percussionist Murat Coşkun, is completely made up of her own compositions. „Firebird“ was released in 2013 under the Pianissimo Music label and was distributed by Edel Music. Marina and Murat are also touring this program together as a duo.
This album contains no booklet.