Mozart: Piano Concertos Nos. 24 & 25 Ben Kim & Concertgebouw Chamber Orchestra

Cover Mozart: Piano Concertos Nos. 24 & 25

Album info

Album-Release:
2023

HRA-Release:
03.03.2023

Label: Challenge Classics

Genre: Classical

Subgenre: Concertos

Artist: Ben Kim & Concertgebouw Chamber Orchestra

Composer: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Album including Album cover Booklet (PDF)

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  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791): Piano Concerto No. 24 in C Minor, K. 491:
  • 1 Mozart: Piano Concerto No. 24 in C Minor, K. 491: I. Allegro 11:18
  • Wolfgang Amadeus Mozart, Ben Kim (b. 1983): Piano Concerto No. 24 in C Minor, K. 491:
  • 2 Mozart, Kim: Piano Concerto No. 24 in C Minor, K. 491: Allegro - Cadenza 03:05
  • Piano Concerto No. 24 in C Minor, K. 491:
  • 3 Mozart: Piano Concerto No. 24 in C Minor, K. 491: II. Larghetto 08:04
  • 4 Mozart: Piano Concerto No. 24 in C Minor, K. 491: III. Allegretto 09:11
  • Piano Concerto No. 25 in C Major, K. 503:
  • 5 Mozart: Piano Concerto No. 25 in C Major, K. 503: I. Allegro maestoso 12:44
  • Eugene Istomin (1925 - 2003), Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concerto No. 25 in C Major, K. 503:
  • 6 Istomin, Mozart: Piano Concerto No. 25 in C Major, K. 503: Allegro maestoso - Cadenza 03:17
  • Piano Concerto No. 25 in C Major, K. 503:
  • 7 Mozart: Piano Concerto No. 25 in C Major, K. 503: II. Andante 07:56
  • 8 Mozart: Piano Concerto No. 25 in C Major, K. 503: III. Allegretto 09:03
  • Total Runtime 01:04:38

Info for Mozart: Piano Concertos Nos. 24 & 25

Mozarts Klavierkonzerte Nr. 24 und 25 aus dem Jahr 1786 sind heute zwei seiner bekanntesten und beliebtesten Werke. Als eines der letzten Klavierkonzerte, die er schrieb, zeigen sie Mozarts Meisterschaft als Komponist und Pianist und werden seit Jahrhunderten von Publikum und Musikern gleichermaßen gespielt und bewundert.

Doch das war zu Mozarts Lebzeiten nicht immer der Fall. Nachdem Mozart 1781 erfolgreich seine eigene Entlassung aus seinem bequemen, aber langweiligen Konzertmeisterjob in Salzburg eingefädelt hatte, ging er nach Wien, in der Hoffnung, als Konzertpianist groß herauszukommen. Zunächst zahlte sich das aus. Mozart komponierte ständig neue Konzerte für seinen eigenen Gebrauch - nicht weniger als elf Konzerte zwischen 1784 und 1786, die letzten beiden in diesem Zeitraum waren die Nr. 24 und 25.

Doch ab 1786 begann es zu kriseln. In diesen ersten Jahren in Wien hatte sich Mozart bewusst vorgenommen, die Erwartungen seines Publikums zu erfüllen. Bald jedoch nahm Mozart immer weniger Rücksicht auf die Bedürfnisse seines Publikums. Der kompositorische Aufwand wurde größer, der Ton persönlicher - und als Mozart KV 491 schrieb, galt er bei den zeitgenössischen Musikschriftstellern als Tonart der leidenschaftlichen Klage und des zarten Schmachtens - kein Ausdrucksfeld für ein Solokonzert, das das Publikum mit Brillanz unterhalten sollte.

Für mich sind diese beiden Konzerte eine Auseinandersetzung mit dem, was ich als Musiker und als Mensch bin. Dieses Album war nicht nur eine direkte Folge einer weltweiten Pandemie (die Aufnahme wurde viermal verschoben), sondern ich erlebte auch Schwierigkeiten und Selbstzweifel, nicht nur musikalisch, sondern auch persönlich.

Für mich sind Mozarts Klavierkonzerte Nr. 24 und 25 ein Zeugnis für die Schönheit und Unvollkommenheit der menschlichen Erfahrung. Es geht darum, unsere Kämpfe und Ängste loszulassen und unsere Schwächen und Unvollkommenheiten anzunehmen. Es geht darum, inmitten von Schmerz und Not Freude und Sinn zu finden. Sie handeln von der Kraft der Musik, die menschliche Existenz zu überwinden und uns etwas näher zu bringen, das größer ist als wir selbst.

In diesen Konzerten geht es nicht nur um die technische Meisterschaft Mozarts als Komponist und Pianist, obwohl dies sicherlich einen Teil ihres Reizes ausmacht. Es geht auch um die tieferen, umfassenderen Gefühle, die die Musik vermittelt. Es geht um die Art und Weise, in der Mozart in der Lage war, konventionelle musikalische Formen zu nutzen, um etwas wirklich Außergewöhnliches und Schönes über die menschliche Erfahrung zu offenbaren.

Ben Kim, Klavier
Concertgebouw Chamber Orchestra
Michael Waterman, Dirigent




Ben Kim
American pianist Ben Kim’s performances have been praised by the Süddeutsche Zeitung as “practically euphoric and filled with vitality.“ He has garnered critical acclaim for his performances worldwide, at renowned venues including Carnegie Hall, Concertgebouw, Musikverein, Gewandhaus, Suntory Hall, and the Kennedy Center with orchestras such as the Bavarian Radio, German Radio, Baltimore, Seoul Philharmonic, and St Petersburg Hermitage State Symphonies.

Ben was the recipient of the Rheingau Musik Festival's 2017 LOTTO Career Development Prize. The international jury panel made its decision upon the following stated reasons: "His brilliant technique and his incredible flair for interpretive refinement are self-evident....an exceptional phenomenon among pianists his generation - such a natural, sympathetic charisma and pleasant modesty, coupled with great virtuosity, are rarely experienced with a leading musician.” In 2014 he was one of six recipients selected among a pool of more than 13,000 graduates at the Johns Hopkins University to be awarded an Outstanding Recent Graduate Award for outstanding achievement or service in any professional field.

His career was first launched after having won First Prize at the prestigious ARD Munich International Music Competition for Piano in 2006.

Ben’s first album of Mozart Concertos on Challenge Classics was won over by critics, as an “innovative, inspiring and energetic debut” (Luister), “magical” (Stretto), and an “album to return to regularly” (Nederlands Dagblad). His recording of the Chopin Préludes and Impromptus released on Universal Decca was given an Editor’s Choice selection by Record Geijutsu. “Without nervousness or over-excitement, without boasting technique or exaggeration,” the critic describes of the album, “Kim plays Chopin’s music as if he were breathing it.”

Ben was born and raised in Portland, Oregon, where he began studying piano at age five with Dorothy Fahlman. He made his solo debut at age eight and his orchestral debut at twelve. At age 20, Ben received his Bachelor’s degree at the Peabody Conservatory as a student of Leon Fleisher. He continued his studies at Peabody with Yong Hi Moon after graduating. In addition Ben was selected to attend the International Piano Academy Lake Como in Italy, a program for seven pianists, headed by Martha Argerich and William Grant Naboré. He finished his studies at the Berlin University of Arts with Klaus Hellwig.

Ben is a longtime member of the German Alpine Society (Deutsche Alpenverein) and resides in Berlin.



Booklet for Mozart: Piano Concertos Nos. 24 & 25

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