Convergence (Remaster) Lynne Arriale with Omer Avital
Album info
Album-Release:
2011
HRA-Release:
30.08.2016
Label: IN+OUT Records
Genre: Jazz
Subgenre: Contemporary Jazz
Artist: Lynne Arriale with Omer Avital, Anthony Pinciotti & Bill McHenry
Composer: Lynne Arriale, George Harrison, T. Reznor, Mick Jagger, Keith Richards, Harry Dixon Loes, Moroder, Sting, John Lennon, Paul McCartney
Album including Album cover
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- 1 Elements 03:56
- 2 Here and Now 06:30
- 3 Here Comes the Sun 04:25
- 4 Sister Moon 04:32
- 5 Call Me 05:12
- 6 Dance of the Rain 04:05
- 7 For Peace 04:41
- 8 Paint It Black 05:26
- 9 Somehting I Can Never Have 04:34
- 10 Convergence 04:50
- 11 The Simple Things 03:34
Info for Convergence (Remaster)
Eine geniale Arrangeurin, Komponistin und Solistin - sie hat eine der originellsten Ensemble-Aufnahmen des Jahres 2009 eingespielt -, so lobte DownBeat ihre vergangene IN + OUT Records Veröffentlichung Nuance. Lynne Arriale steht noch ganz unter dem Eindruck des Schwungs, den diese Scheibe verursacht hat. Nun trifft sie mit Convergence erneut ins Schwarze, einem eloquenten Werk voller Kraft und Stärke, das sich in bislang unerforschtes musikalisches Fahrwasser vorwagt. Dabei wird sie von einer neuen Band begleitet, die einige der gefragtesten New Yorker Musiker umfasst: Bill McHenry am Tenorsaxophon, Omer Avital an Bass und Oud sowie ihr unerschütterlicher neuer Drummer Anthony Pinciotti, der schon auf Nuance mit von der Partie war.
Auf Convergence zeigt Arriale beim Führen dieser neuen Band ihr ganzes Können, Wendigkeit und Finesse – und dies in einem Repertoire von sechs zeitlosen Originalkompositionen sowie fünf Popstücken, die für Überraschungen sorgen. George Harrisons Klassiker Here Comes the Sun, Stings bluesiges Sister Moon, Paint It Black von den Stones, Blondies Call Me und Something I Can Never Have von den Nine Inch Nails werden sämtlich in brillanter Art und Weise in ein neues Gewand gekleidet. In ihren Eigenkompositionen demonstriert Arriale ein umfassendes kompositorisches Geschick und zugleich eine breite Palette von kulturellen und folkloristischen Einflüssen, die von der unverkennbaren Jazzlaune in Elements” zur mystischen Atmosphäre und den nahöstlichen Anklängen in Dance Of The Rain reichen. In letzterem unterstützt sie der hochgelobte israelische Bassist Omer Avital an der arabischen Laute. Keltische Einsprengsel sind auch ohne Weiteres herauszulauschen, wie etwa im vorwärtstreibenden Here and Now und den rhythmischen, harmonischen und kulturellen Schnittpunkten des Titelstücks, das vom lyrischen Tenorsax ihres Mitstreiters Bill McHenry frische Energiezufuhr erhält. Zwei atemberaubende Balladen, For Peace” und The Simple Things”, werfen ein Schlaglicht auf Arriales ganz besondere Stärke: Randy Brecker hat diese als Ziehen an den Saiten des Herzens bezeichnet - und genau diese Stärke führt dazu, dass Arriale ein internationales Publikum begeistern kann.
Denn der Kern ihres starken Appeals besteht aus einer verblüffenden Fähigkeit sowohl mit ihrer Band als auch ihren Zuhörern zu kommunizieren. Arriale selbst kommentiert das so: Die Melodie schafft eine ganz besondere Energie und ein Gefühl beim Hörer. Ich möchte, dass mein Solo aus der Melodie heraus erwächst. Ich nehme eine Idee, entwickle sie, stülpe sie von innen nach außen und komme schließlich zum ursprünglichen Motiv zurück. Das erzeugt im Publikum eine Resonanz. Die Menschen erinnern sich an Melodien, nicht an harmonische Abläufe. Die alten Melodien der Folkmusik funktionieren ja ganz ohne Harmonie! Und sie ergänzt einen Satz, der selbstverständlich klingt, es aber bei weitem nicht ist: Jazz sollte nicht nur für Jazzliebhaber gemacht werden. In der Musik geht es darum, Leute zu verbinden und sie teilhaben zu lassen.
„Ein Meisterstück!' (Jazzthing)
„Die Aufnahmen der Klassiker und Eigenkompositionen grooven erfrischend - egal, ob die Pianistin im Trio agiert oder mit dem Tenorsaxofonisten Bill McHenrv ein viertes Bandmitglied einsetzt.' (AUDIO)
Lynne Arriale, Klavier
Omer Avital, Kontrabass, Oud
Anthony Pinciotti, Schlagzeug
Bill McHenry, Tenorsaxofon
Lynne Arriale
Pianist/composer Lynne Arriale’s career is graced by a love of melody and a joy of musical discovery. With a style that is vibrant and hard-driving, yet lyrical and intimate, Arriale provides an exhilarating musical experience. The consummate storyteller, she immediately connects with her listeners through emotionally-charged performances. "She achieves a special, deep connection with her audience, and the energy flows both ways. Arriale’s emotional authenticity allows her audience to feel and think along with her" (JazzTimes). Her music is accessible and intimate, "emanating a complexity created not by multiple layers of notes, but by multiple layers of emotion, capturing the imaginations of music lovers worldwide. There may be no jazz artist working today who brings a broader spectrum of musical ideas to the connection of mind and heart" (Jazz Police).
At the core of Arriale’s appeal is her warmth, humor and ability to communicate with her band and listeners. "The poet laureate of her generation” (Jazz Police), her performances and recordings with her trio led to comparisons with the great trios of Bill Evans and Keith Jarrett, yet she has been consistently praised as having a "singular voice" as a pianist, leader, composer, and arranger. "I really can’t compare her to anyone," said recent collaborator and multi-Grammy winner Randy Brecker. "Her music transcends the word ‘jazz’ – it is just pure music."
Arriale was the first prize winner of the 1993 International Great American Jazz Piano Competition, and soon launched her touring and recording career. A Motema recording artist since 2003, her 13 CDs as a leader have topped the Jazzweek Radio Charts; Inspiration and Arise reached #1 and Come Together #3, Nuance #4 and were included on numerous "Best Of" lists, including The New Yorker and United Press International. Her tenth trio recording, LIVE (CD/DVD) was named one of UPI’s Best Jazz CDs and among The New Yorker Magazine’s Best CDs of the year. Solo was named one of the top CDs of 2012 by JAZZIZ Magazine, and Convergence was named one of the top 50 CDs of 2011 by JazzTimes.
She has toured internationally for the past 20 years and was selected to substitute for Marian McPartland with the 100 Golden Fingers tour of Japan (Tommy Flanagan, Hank Jones, Monty Alexander, Cedar Walton, Kenny Barron, Harold Mabern, Roger Kellaway, Junior Mance and Ray Bryant). Arriale has performed and/or recorded with jazz icons Randy Brecker, George Mraz, Benny Golson, Rufus Reid and Marian McPartland, to name a few. Her international performances on concert and festival stages include the Kennedy Center, Lincoln Center, Montreux, Burghausen, The Gilmore, Spoleto Arts, Montreal, Monterey, North Sea, Stuttgart, Pori, San Francisco, Ottawa, Zagreb, Perth, Brisbane, Rouen, Cannes MIDEM, Sardinia, Rochester, Wigan, Poznan, Estoril, Palermo, Inverness, Cork, and in Durban and Johannesberg, South Africa with full symphony orchestra. Her touring has taken her around the world to Brazil, Germany, Austria, Serbia, Poland, Switzerland, Austria, Italy, Croatia, France, Belgium, The Czech Republic, the Netherlands, Norway, Sweden, Denmark, Greece, Australia, Japan, Spain, Portugal, South Africa, England, Ireland, Scotland, Canada and the US.
Arriale has been featured on the PBS Profile of a Recording Artist and on multiple NPR programs, including Weekend Edition, Jazz Set, (with Dee Dee Bridgewater and Branford Marsalis), Piano Jazz with Marion McPartland; and in Billboard, Downbeat, JazzTimes, JAZZIZ, BBC Magazine, and the London Times; and has been featured in cover stories for JazzEd, One Way and M Magazines. Her live media appearances include CNN/FN’ Biz, NPR’s Jazz Piano Christmas – Live from The Kennedy Center, and radio/TV interviews throughout the U.S., U.K., and Europe, including the BBC, Radio France and German National Television.
A devoted educator and Yamaha artist, Lynne Arriale is currently Associate Professor of Jazz Studies and Director of Small Ensembles at The University of North Florida in Jacksonville.
"Lynne Arriale’s music lies at the synaptic intersection where brain meets heart, where body meets soul. As a result, there’s a directness, a purity, an unalloyed honesty that makes us listen and therefore “see” anew. She is one of jazzdom’s most intensely unique voices." –JazzTimes
This album contains no booklet.