Cover 4 Wheel Drive II

Album info

Album-Release:
2023

HRA-Release:
29.09.2023

Album including Album cover Booklet (PDF)

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FLAC 96 $ 14.90
  • 1 Chapter II 03:02
  • 2 Still Crazy After All These Years 05:27
  • 3 Hold on My Heart 05:17
  • 4 The Sound of Silence 05:39
  • 5 Just Another Minute 03:44
  • 6 Sunrise 04:12
  • 7 Spring Dance 03:00
  • 8 Fields of Gold 04:40
  • 9 April Rain 05:17
  • 10 Your Song 04:30
  • 11 The Wheelers 04:25
  • Total Runtime 49:13

Info for 4 Wheel Drive II

Vier gewinnt! Das Debüt-Album der deutsch-schwedischen Supergroup »4 Wheel Drive« war 2019 die erfolgreichste Jazzeinspielung in Deutschland. Und auch die Medien geizten nicht mit Lob. »Vier erste-Liga-Jazzer mit reiner Spielfreude und Lust an guter Pop-musik«, urteilte das ZDF heute-journal über das geist- wie genussreiche Zusammenwirken von Posaunist und Sänger Nils Landgren, Pianist Michael Wollny, Bassist und Cellist Lars Danielsson und Schlagzeuger Wolfgang Haffner. Die führende amerikanische Jazzwebsite All About Jazz beantwortete die Frage, ob dieses Album in jede gut gepflegte Jazz-Plattensammlung gehöre, denn auch kurz und knapp mit: »4 sure«.

Gleiches lässt sich ruhigen Gewissens über das zweite Studiowerk des Quartetts nach dem im Oktober 2019 veröffentlichten Konzertmitschnitt »4 Wheel Drive Live« sagen. Mehr noch: Auf »4 Wheel Drive II« wird ein Gang höher geschaltet, wie schon der rockig pulsierende Beginn »Chapter II« aus der Schreibwerkstatt Wollnys deutlich macht. Da lässt Landgren seine Posaune gerne mal angriffslustig wie einen Sportwagenmotor aufheulen. Ähnlich dynamisch gestalten sich auch Stücke wie Danielssons Albumabschluss »The Wheelers«, in der man sich dank Haffners behänder Besenarbeit in einem Hochgeschwindigkeitszug wähnt, oder Wollnys mächtig swingender »Spring Dance«.

Man habe den Anteil von Eigenkompositionen aus der Feder aller Beteiligten im Vergleich zum Erstling etwas erhöht, erklärt Danielsson, der mit »Just Another Hour« auch eine feinfühlig-poppige Ballade zum neuen Album beigesteuert hat. Da mag sich das Mischverhältnis zwischen Interpretationen von Welthits und Originals, die das Debüt zu so einem großen Erfolg machten, mittlerweile in Richtung 50:50-Hybrid bewegen – der Treibstoff von 4 Wheel Drive ist jedoch der gleiche geblieben.

Es geht darum, aus dem tiefsten Inneren Musik mit Gleichgesinnten zu erschaffen, denen man blind auf dem Fahrersitz vertrauen kann. »Es fließt einfach«, schwärmt Drummer Haffner, »wir sind eine Gruppe enger Freunde, die nichts beweisen will, sondern einfach loslegt. Ich hatte schon so viele magische Momente mit dieser Band, es ist wirklich unglaublich!«

Das Album »4 Wheel Drive II« fügt der von »gegenseitigem Respekt und gegenseitiger Liebe« (Landgren) getragenen Geschichte der Band, deren Geburtsstunde Ende 2017 bei einem Winter-Sonderkonzert des Jazz-Baltica-Festivals schlug, viele neue Augenblicke voller Magie hinzu: Etwa die instrumentale Version des Simon & Garfunkel-Klassikers »Sound of Silence«, die etwas geheimnisvoll Nordisches umwabert. Oder die Übersetzung der bis dato sträflich ungecovert gebliebenen Genesis-Ballade »Hold On My Heart« in den Jazzkontext. Wenn es einen gibt, der eine Phil-Collins-Nummer singen kann, ohne dass es peinlich wird, ist es Nils Landgren. Was auch für Elton Johns »Your Song« oder Paul Simons »Still Crazy After All These Years« gilt. Der Mut, sich in den Köpfen vieler Menschen so alternativlos eingebrannten Pop-Weisen noch einmal aus einer ganz anderen Perspektive zu nähern, zahlt sich voll aus. Weil bei 4 Wheel Drive vier Originale am Werk sind, die man schon am ersten Ton erkennt.

Michael Wollny sieht das populäre Hit-Material denn auch nicht als Bürde, sondern ganz im Gegenteil als Befreiung. »Songs, die derart bekannt sind, geben einem die Möglichkeit, ganz offen für den Moment zu sein«, sagt der Pianist, »in dieser Band erlaubt uns die Songauswahl große Freiheiten. Es ist wie bei unseren Konzerten: Da kann alles passieren.« Schlagzeug-Kollege Haffner stimmt zu: »Es ist nichts falsch daran, einen tollen Song auf deine eigene Art zu interpretieren. Wenn du es aus tiefster Überzeugung machst, wirst du immer die Menschen erreichen.«

Nils Landgren, Posaune
Michael Wollny, Klavier
Lars Danielsson, Cello, Kontrabass
Wolfgang Haffner, Schlagzeug




Nils Landgren
With his smoking, hard-hitting "Funk Unit", the man with the Red Horn has been responsible for a bunch of successful CDs over the past years. His concerts from Stockholm to Beijing have been met with ecstatic acclamation. In duo with pianist Esbjцrn Svensson, he has elevated Swedish folk music to the level of subdued works of art. As the artistic director of the 2001 Berlin Jazz Festival, designed a state of the art presentation of Scandinavian trends and moods. In May 2002 Nils was honored with the Tore Ehrling-prizeґ by the Swedish Society Of Popular Composers for "His outstanding contribution to spread swedish jazz music around the globe".

He is a world-class soloist and artist with heart and soul: Nils Landgren.

Jazz and church music shaped his childhood. As cornetist, Nils Landgren's father brought US jazz into the house. The traditional Swedish chorales and songs came from his grandfather, who was a preacher. Nils Landgren was born in 1956. He began playing drums at the age of six. At 13 he layed his hands and lips on the trombone and was hooked for life.

Between 1972 and 1978 Nils studied classical trombone at the music college in Karlstad with David Maytan and at the university in Arvika with Ingemar Roos. During this time he also met the legendary Swedish Folk-Jazz pioneer Bengt-Arne Wallin and the fantastic tromboneplayer and proffessor of the Graz Conservatory in Austria, Eje Thelin. These two men completely changed the way for Nils to go; from a strict classical player to an improviser with his own idea of what to play and why. After his graduation Nils moved to Stockholm to work as a professional tromboneplayer. First the life of a struggling jazz musician, making no money but gaining loads of experience. Then the call that totally changed his life: an offer to go on tour with Sweden's most successful pop star of that time Bjцrn Skifs who at that time was at #1 in the US pop charts with Hooked on a feelingґ. The money was ok, the vibes were cool and the band was simply great! Ever since that time Nils Landgren has been involved in a variety of music styles and projects. These include jazz, rock, soul, hip hop, big band's, studio sessions, and by his own reckoning, at least 500 albums. Mostly, for natural reasons with Swedish artists but also with such internationals stars as ABBA, The Crusaders, Eddie Harris, Bernard Prettyґ Purdie and Herbie Hancock. Nils even plays on the first Wyclef Jean solo album, titled Carnivalґ.

In 1981 Thad Jones invited the Swede into his new Bigband project Ball of Fireґ, to take the lead-trombone chair. The band was built up around such great musicians as Jerome Richardson, Jerry Dodgion, Tim Hagans, Bobby Burgess, Roger Kellaway, Sahib Shihab, Dusko Goykovich, and Benny. "A fantastic band, sad that it did not work out in the end", Nils says about that expreience. Two years later Nils debut album Planet Rockґ was released, followed by Streetfighterґ in 1984, You are my Nr 1ґ in 1985, Miles from Dukeґ with Bengt-Arne Wallin in 1987, Chapter Two 1ґ, in 1987, Chapter Two 2ґ and Follow your heartґ in 1989. Between 1985 and 1987 Nils also performed as actor, singer, trombonist, and dancer in over 360 performances of the Swedish "play of the year", SKЕL, as well as appearing in several TV-films as an actor.

1992 saw the first performances and recording of the Nils Landgren Unit; the recording was called Red Hornґ, and was mixed by the legendary sound engineer Bruce Swedien. (re-release 2001 as "The First Unit", ACT 9292-2). That same summer the band performed at the Playboy Jazzfestivalґ in Los Angeles, hosted by the great Bill Cosby. The final breakthrough outside of Scandinavia came first in 1994: it was at the Jazz Baltica Festival in Germany that the Unitґ became the Funk Unitґ. The album Live in Stockholmґ (ACT 9223-2) with guest star Maceo Parker was released that year and was the foundation for the collaboration with Siegfried Loch and his young ACT label.



Booklet for 4 Wheel Drive II

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